Banen

Om Hauger golfbane

Hauger Golfbane ligger i Nittedal kommune, ved grensen til Skedsmo kommune. Anlegget ligger vakkert i sydhellingen mot Hellerudsletta. Topografien i området gir banen en åpen og flott utsikt over de nærliggende områdene. I sydøst skimter man Øyeren på fine soldager. Fra klubbhuset vårt har man flott utsyn over det omkringliggende landskapet og banen. Det er mulig å se over halvparten av hullene fra terrassen foran klubbhuset.

Både bane og klubb har sitt navn etter Hauger Gård. Golfanlegget kan by på golfshop, treningsfasiliteter med gratis spill på 6 hulls bane, driving range med utslag fra kunstgress, garderobeanlegg, restaurant, peisestue og møterom i klubbhuset.

Banen har siden oppstart avholdt turneringer som Nordisk lag og individuelt, åpent Nordisk Mesterskap, NM lag damer, avslutningsturnering PGA og ikke minst Canon Pro Series hvor vi har hatt gleden av å være verter for spillere som Seve Ballesteros, Padraig Harrington, Retief Goosen, Tony Johnston, Barry Lane, Bernard Langer, Ian Woosnam, Henrik Bjørnstad, samt Suzann Pettersen og Vibeke Stensrud. I 2011 arrangerte vi Norwegian Challenge Tour med 156 profesjonelle spillere som kjempet om 1.4 mill kr i prispenger. I 2012 overtok vi Ladies Norwegian Challenge fra Losby og avviklet turneringen i godt samarbeide med frivillige fra Losby GK. I 2013 kom Ladies Norwegian Challenge tilbake til Hauger. I 2014 og i 2015 var vi vertskap for Nordea Challenge (Nordea Tour). I 2017 hadde vi Norgescup på Hauger. European Young Masters gikk av stablen her på Hauger i 2018, mens vi var vertskap for Lag-NM 1 divisjon i 2019, Lag NM 2 divisjon i 2020, 2021 og 2023 og Junior NM 1 divisjon i 2022.

Banen har fått en rekke superlativer for sin kvalitet. Vi er stolte over å ha blitt kåret til Norges beste bane i Scangolf/Golf Digest, samt å ha mottatt 6 av 6 pegger i Norsk Golfs banetest.

2024 er banens 29. spillsesong. Banen gjennomgår hvert år forbedringer og tilpasninger og i 2009 var vi tilbake til den opprinnelige rekkefølgen på hullene i «front nine». Banen har stedvis brede, åpne fairways, med store og friserte greener. Andre deler av banen går gjennom mer skogspregede områder, med smalere passasjer og lange fairways. Dette gir banen et variert preg, og markert forskjell mellom front-nine og back-nine.

Store tees og greens gjør at det er enkelt å variere hullene, og derved hele banens vanskelighetsgrad. Banen oppleves som utfordrende, men hyggelig. Nye og bredere klippelinjer har gjort banen bedre å spille på, og har minsket unødig leting etter ball. Hauger tillater spillere med klubbhandikap. Ansvaret for sakte spill ligger på den som har lavest handicap i en ball. Det tilstrebes kun en spiller med klubbhandikap i hver ball.