Banerapport 17 mars

Av: Elin Ingvaldsen  |  Publisert: 17. mars 2023  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Banesjefen, Eoin Moroney, holder deg oppdatert på banestatus frem mot sesongstart.

Nå har vi igjen kommet til den tiden av året, der vi alle begynner å se frem imot en ny golfsesong.
Vi i greenkeeper avdelingen her på Hauger har fokuset på å sikre at vi er i en sterk posisjon til å få banen i best mulig stand så tidlig som mulig denne sesongen. Værforholdene har en kraftig innvirkning på jobben vår, og vi har de siste årene kjempet mot mange tøffe vintre. Dette har ført til at vi har tatt en ny tilnærming, og i forkant av det første snøfallet i 22/23 dekket greenene med plast. Flere klubber i Oslo regionen har i samarbeid med NGF, testet ut denne metoden tidligere, og vi gleder oss til å se hvilke resultater det gir oss for den kommende sesongen nå da vi også inngår i dette prosjektet.

Teorien med å dekke til alle greenene er at snø, is og smeltevann ikke får direkte kontakt med gress plantene, og dermed har en bedre sjanse for å overleve. Denne prosessen medfører selvsagt en kostnad for klubben, men vi forventer at fordelene ved å delta i prosjektet klart vil veie opp for kostandene og vil sikre bedre forhold for oss alle. Slik det ser ut for øyeblikket har vi en typisk vinter som tradisjonelt sett ville gitt oss store vinterskader, da temperaturer som stadig veksler mellom pluss og minus bygger opp ansamlinger av is over store deler av banen. I år er vi på en måte glad for denne typen vinter, da det vil gi oss en realistisk konklusjon på vårt eksperiment med dukene. Situasjonen nå er at vi har et 2-6 cm islag direkte over dukene på alle greenene, som igjen er dekket av et snølag som varierer fra 15-40 cm.

Værprognosen for den kommende uken varsler plussgrader på dagtid, men med kalde nattetemperaturer som selvsagt ikke er fordelaktig. Vi vil i tiden fremover legge ut mer jevnlige rapporter om utviklingen på banen og arbeidet vårt.
Vi minner også om vårt webkamera, der dere får live utvikling av forholdene https://www.youtube.com/watch?v=wIoKWDNPVlQ

Med dagens usikre økonomiske situasjon ser vi store økninger på prisene for alle aspekt rundt det å drive en golfbane. Av den grunn har vi et stort fokus på vedlikeholdet av vår maskinpark, som består av 27 ulike maskiner i tillegg til et stort utvalg ulike redskaper. Vårt mål er, gjennom et intenst vinter-vedlikeholdsprogram, å oppnå minimal nedetid i løpet av sesongen, og samtidig forlenge levetiden på hele maskinparken.

Vi har nå også fokus på en grønnere drift, med oppgradering til flere batteridrevne maskiner, da dette nå er et reelt og stabilt valg. Vi har allerede hatt en suksessfull overgang til batteridrevne green- og tee-maskiner og ser på nye muligheter for å bytte til grønnere energi på flere områder av banedriften i tiden fremover. Klubbhuset fikk i høst installert ny varmepumpe koblet til energibrønn med bergvarme. I tillegg til å være et grønnere alternativ, sparer vi også kraftig inn på energibruken i klubbhuset. Vi ser i årets første måneder allerede over en halvering av strømbruket i forhold til samme periode de siste årene.

Målet for de neste ukene er å forberede driving rangen for åpning så snart som mulig, og deretter snu fokuset mot baneåpning. Men av årsaker beskrevet over, kan vi dessverre ikke enda sette en dato for sesongstart.

Course manager, Eoin Moroney